O firmě
RIXO.cz
Služba RIXO.cz je prvním digitálním makléřem v ČR. Zákazníkům zdarma digitalizuje a uchovává jejich pojistné smlouvy, hlídá výročí smluv, hledá na trhu lepší alternativy a pomáhá s likvidací pojistných událostí.
Problém č. 1
RESTART FIRMY PO COVIDU, NASTAVENÍ SPRÁVNÉ FIREMNÍ KULTURY
RESTART FIRMY PO COVIDU, NASTAVENÍ SPRÁVNÉ FIREMNÍ KULTURY
Rychlý růst společnosti (z 5 na 80 zaměstnanců) během jednoho roku. Nutnost efektivního náboru a adaptace nováčků.
Došlo k významné změně v oblasti Firemní kultury. K posunu z Adhokratické do Hierarchické, což bylo primárně ovlivněné náborem lidí do Operations týmů a zavádění procesů a směrnic s ohledem na regulátora (ČNB).
Původní tým složený primárně z nadšenců a startapistů byl postupně doplněn o standardní korporátní pozice a zaměstnance s mnohaletými zkušenostmi z korporátního světa. Došlo tedy k částečnému střetu těchto kultur.
Ukázka běžného vývoje Firemní kultury u start-upů
Jaká opatření jsme zvolili?
- kvalitativní a kvantitativní změření Firemní kultury a souvisejících driverů
- tvorba konkrétních implementačních plánů
- zavedení pravidelných rituálů (standupy, týmové snídaně)
- zavedení procesního řízení (prioritizace, releasy ve 14 denních sprintech)
- sestavení standardních organizační kultury pro danou fázi projektu (start-upu)
- podpora team buildingových aktivit a další
Výsledek řešení prvního problému
- Nárůst zaměstnanecké spokojenosti E-NPS o 5 bodů a zákaznické spokojenosti o 14 bodů.
- Potlačení Hierarchické a posílení Klanové firemní kultury.
Problém č. 2
V rámci rozvoje společnosti a rychlému růstu počtu zákazníků docházelo s ohledem na udržení efektivity k digitalizaci interního workflow, automatizaci procesu scanování pojistných smluv a vytěžování dat z těchto dokumentů.
U části zaměstnanců panovala obava, že v okamžiku, kdy bude proces vyladěný, dojde ke zrušení jejich pozice.
V průběhu implementace složitého WF rovněž krátkodobě docházelo k navýšení komplexity a složitosti jejich práce. Operations tým se musel kontinuálně učit nové procesy.
Změny v oblasti firemní kultury a souvisejících businessových oblastí
- nutný rozvoj společnosti v oblasti Staff a Skills
- nutné vyladění procesů (System) a organizační struktury (Structure)
Původní stav businessových oblastí dle modelu 7S
Jaká opatření jsme zvolili?
- Kontinuální komunikace změn na dotčené týmy, pravidelné školení a day-to-day support ze strany IT týmu při zavádění nových procesů.
- Feedback schůzky, na kterých Operations tým předává zpětnou vazbu IT na fungovaní procesů.
- Pravidelný update kompetenčního modelu a rozvoj soft a hard skills.
Výsledek řešení druhého problému
- Díky pravidelné a důsledné práci s Operations týmem nedošlo k poklesu výkonosti v průběhu implementace.
- Technická řešení nakonec vedla k úspoře 45% času operátora na správu klienta kdy 60% klientů obsluhuje automat.
Výsledný stav businessových oblastí dle modelu 7S
Reference
JAK SPOLUPRÁCI HODNOTÍ SÁM KLIENT?
„Aktivní práce s firemní kulturou se mi v pracovním životě již opakovaně vyplatila. V případě Rixa se jednalo o kombinaci rychlého růstu společnosti a digitalizace manuálních procesů. Velmi se nám vyplatilo aktivní mapování nálad a FK ve společnosti a propojení funkční celků, abychom co nejvíce redukovali potenciální nedorozumění mezi jednotlivými týmy.“
Aleš Žárský, former CEO Rixo.cz