„V každé korporaci sedí neschopný ři*olezec, který s velkou pravděpodobností bude sedět někde blízko u tebe. Jeho hlavní misí je vydržet až do důchodu…”
Ano, právě takto jsme zkraje večera rozproudili emoce mezi necelou stovkou hostů, kteří se k nám připojili na oslavu našich 10. narozenin v Orea Hotelu Angelo na Smíchově. Michal Rožek, idea maker a reklamní textař, který se zhostil role moderátora, netradičně přivítal účastníky krátkým čtením z knížky Nepříjemní, kterou na míru přímo Kogi CONu napsali s kolegou z branže Ondrou Holomkem. Sehnat se běžně nedá, ale klidně nám o ni napište (podtext zní: „Ryba smrdí vždycky od hlavy! Jenže teď ta hlava seš ty!“).
Název knížky nicméně nevypovídá o atmosféře večera. Naopak!
Bylo skvělé se na pomyslném pódiu sejít a zavzpomínat na společné začátky i s Jardou Jírou, který se podílel na založení Kogi CON a dnes je už bývalým majitelem. Druhý zakladatel, Filip Černý, zmínil, že již od začátku Kogi CON jsme chtěli tvořit hodnoty. Jak se však ukázalo, antirozvodové poradenství, síť zubních ordinací ani kontejnery na výrobu vody na poušti nebyly tou jasnou volbou. Pro Jardu to nakonec bylo stavebnictví, zatímco Filip se později s Pavlem Kuhnem a dnes už i celým několikačlenným týmem jali šířit osvětu v oblasti budování a posilování firemních kultur.
A má to smysl (i měřitelné výsledky)!
Potvrdili to i hosté naší panelové diskuze: Martina Ježková, HR ředitelka Českých Radiokomunikací, Gorjan Lazarov, CEO Orea Hotels a Petr Doberský, CEO Czech Airlines Technics. Společně nabídli skutečně pestrou škálu pohledů na to, jak ve skutečnosti velmi zásadní roli hraje firemní kultura v jejich organizacích a že není radno ji podceňovat.
„Lidé jsou jako software, bez kterého bychom se nemohli restartovat,” nabídl myšlenku Gorjan Lazarov a podělil se o zkušenosti s transformací Orea Hotels, během níž hrála klíčovou roli identifikace společných klíčových hodnot jako péče, inovace a důvěra, které napomáhají tvořit soudržný tým sdílející stejné cíle. “Firemní kultura je to, co spojuje lidi na základě hodnot,“ doplnil.
Petr Doberský zase zdůraznil klíčovou hodnotu otevřené komunikace a popsal, jak dlouho trvalo, než lidé ve firmě pochopili, že práce na firemní kultuře přináší výsledky: „Po zlém to nešlo, museli jsme důsledně vysvětlovat a postupovat krok za krokem, abychom si získali důvěru mechaniků.”
Martina Ježková doplnila, že silná firemní kultura má samočistící funkci. Sama vyloučí ty, kteří nemají stejné hodnoty. Z vlastní zkušenosti také přiznala, že nejtěžší při transformaci firemní kultury je přesvědčit manažery a ředitele, aby nedělali kompromisy.
Gustavo Razzetti: Lidé neopouštějí práci, ale firemní kulturu
Pomyslnou svíčku na narozeninovém dortu jsme si na závěr večera sfoukli rozhovorem se světovým řečníkem a odborníkem na firemní kulturu Gustavem Razzettim. „Firemní kultura je to, co lidi spojuje nebo od sebe odděluje. Je neviditelná, ale působí. Pokud funguje, lidé ji nevnímají. Objeví ji, až ve chvíli, kdy vyvstanou problémy,“ uvedl.
Podle něj téměř 90 % vysokých manažerů považuje kulturu za jednu ze tří nejdůležitějších priorit, avšak mnozí nevědí, jak ji skutečně změnit. „Lidé neopouštějí práci, ale firemní kultury,“ dodal a také poukázal na důležitost zpětné vazby vůči management a aktivní zapojení lídrů do vytváření kultury. „Mnohé firmy chybně považují zpětnou vazbu za nástroj kritiky. Měli bychom však budovat kulturu, kde lídři aktivně vyžadují zpětnou vazbu, aby se mohli zlepšovat a učit se,“ uvedl.
Na závěr Razzetti také upozornil, že transformace kultury je dlouhodobý projekt. „Firmy často zaměňují kulturu, kterou chtějí mít, s tou, kterou skutečně mají. Je třeba chápat, že změna kultury je evoluční proces, který si vyžaduje kontinuální úsilí a porozumění, kde se na cestě nacházíte.“ uzavřel. Jeho myšlenky přinesly inspiraci pro všechny přítomné a podtrhly, jak zásadní je věnovat pozornost firemní kultuře jakožto klíčovému prvku úspěchu v dnešním dynamickém pracovním prostředí.
Děkujeme všem, kteří s námi přišli oslavit první dekádu. Přejeme si i vám, ať jsme obklopeni jen silnými firemními kulturami, ve kterých je lidem dobře a vedou k pozitivním výsledkům!