Ze stručné definice vychází rituál především jako „pravidelně se opakující činnost, která vyjadřuje náš vztah k určitému tématu či hodnotě“.
Pokud bychom ji měli trochu rozšířit a polidštit, tak se jedná o vědomou, opakující se činnost, která má jasně definovaný spouštěč (třeba nástup nového kolegy do kanceláře), průběh (uvítání ve formě slavobrány nebo představení ostatním kolegům ze strany vedoucího) a konec (po skončení rituálu už je nováček součástí týmu).
Rituál by se obecně měl vyznačovat tím, že podporuje v rámci organizace cílové chování (v tomto případě se jedná o spolupráci v rámci týmu).
Proč dělat firemní rituály
Rituály jsou fyzickým projevem chování, které je v organizaci preferováno. Proto jsou tak důležité. Pomáhají zvědomovat a upevňovat toto chování.
Kvantita v tomto případě bývá spíše na škodu, doporučujeme věnovat společný čas nadesignovaní několika unikátních rituálů, které jsou specifické pro váš tým, a podporují projevy chování, které v organizaci chcete mít.
Co je a co není firemní rituál
Za rituály jsou velmi často považované v rámci organizace pravidelné schůzky, konference a setkání mezi různými řídícími úrovněmi.
Ty samotné mohou obsahovat rituály, například vyhlášení nejlepší obchodníků,nejúspěšnějších projektů apod., setkání jako takové ale rituálem není.
Jak dělat a nedělat firemní rituály
Pokud se rozhodnete designovat nový rituál, tak byste se měli primárně zamyslet nad chováním, které chcete v rámci organizace podpořit. Rituály mají základní společenskou funkci při vyjadřování, vštěpování a posilování sdílených hodnot, přesvědčení a požadovaného chování ve společnosti.
Rituály sou spojené se zážitkem, tedy s emocí, a zaměřují se vždy na posílení chování. Startuje je vždy spouštěč, který je přesně definovaný. Může to být oslava výsledků, nástup nového zaměstnance, povýšení do manažerské role apod. Mají začátek, průběh a jasný konec. Na konci je důležitá oslava cílové změny.
Pro samotný rituál je podstatná i definice symbolu, se kterým si budeme samotnou aktivitu spojovat. V případě přijetí nového zaměstnance to může být lidský tunel, který stávající zaměstnanci vytvoří ze svých rukou, nebo koruna pro nejlepšího obchodníka.
Fantazii se meze nekladou, samotný symbol pomáhá v zapamatovatelnosti samotného rituálu a dodává mu na atraktivitě.
Nejčastější chyby v nastavení firemních rituálů
V organizacích obvykle samovolně vniká mnoho rituálů na různých úrovních, v různých týmech. Rituál samotný by měl být interním dílem týmu, ve kterém je provozovaný. Ideální je, když je natolik specifický, že mu na 100 % rozumí pouze samotný tým.
Problém vniká v okamžiku, kdy proces není řízený, nejsou dodržená základní pravidla tvorby rituálu a není vytvořený se záměrem podporovat určité chování. Může pak velmi snadno dojit k tomu, že v rámci organizace vzniknou rituály, kterou jsou proti sobě.
Příklady firemních rituálů
- vstupní kolečko pro nové zaměstnance,
- oslavy založení firmy,
- firemní ocenění,
- vyhlášení nejlepšího zaměstnance měsíce.
To jsou příklady firemních rituálů, které si firmy mohou zformovat sobě na míru. Vedle toho velmi často vznikají rituály propojené se samotnou službou nebo produktem, které organizace poskytuje.
Dobrým příkladem je portál AirBnB, kde zaměstnanci mají povinnost jednou ročně vyzkoušet ubytovaní přes tuto službu. Ve firmě Patagonia jsou zaměstnanci na centrále informování o tom, že jsou dobré podmínky na surfování. Mohou přerušit práci a vyrazit na surf. V jejich případě je výhodou, že mají centrálu firmy přímo na pobřeží.
Pro dobrý příklad ostatně nemusíme ani do zahraničí. Nováčci, kteří nastupují do Orea Hotels, mají možnost před oficiálním nástupem strávit víkend v hotelové síti i se svojí rodinou, aby na vlastní kůži pocítili kvalitu služby, kterou budou následně poskytovat.